Ta strona używa cookies. OK Szczegóły w polityce prywatności
ul. Kościuszki 30; 40-048 Katowice
tel. 32 757 33 60
fax. 32 757 33 62
e-mail: wup@wup-katowice.pl

Wojewódzki Urząd Pracy
w Katowicach

Strona główna / Dla bezrobotnych i poszukujących pracy / Formy aktywizacji bezrobotnych i poszukujących pracy /

Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa

Jak napisać curriculum vitae czyli życiorys zawodowy?

Poradnik dla planującego karierę zawodową


Co to jest?


Curriculum vitae czyli życiorys zawodowy stanowi naszą wizytówkę. To pierwszy kontakt z pracodawcą. Umożliwia pracodawcy wstępną ocenę naszych umiejętności, doświadczenia zawodowego i zalet. Ma przekonać go, że możemy być przydatni w jego firmie.
Dobrze napisane curriculum vitae niejednokrotnie decyduje o tym, czy pracodawca zaprosi nas na rozmowę kwalifikacyjną


Co powinien zawierać?

  1. Dane osobowe - imię, nazwisko, adres, numer telefonu
  2. Nazwę stanowiska lub obszaru zawodowego - jakim jesteśmy zainteresowani
  3. Wykształcenie - ukończone szkoły, kursy, posiadane świadectwa, dyplomy, uprawnienia wraz z datą ich otrzymania.
  4. Zatrudnienie - nazwy i adresy firm, w których pracowaliśmy wraz z podaniem zajmowanych stanowisk, wykonywanych czynności, obowiązków zawodowych
  5. Dodatkowe kwalifikacje - np. posiadanie prawa jazdy


Zasady sporządzania curriculum vitae / życiorysu zawodowego

Życiorys powinien być:

  • sporządzony w formie wydruku komputerowego, na białym, dobrej jakości papierze formatu A4, bez zagnieceń i zabrudzeń
  • krótki, konkretny i rzeczowy, w miarę możliwości jednostronicowy, skonstruowany przy użyciu zwięzłych zdań
  • podkreślający nasze umiejętności, doświadczenia i zalety
  • przejrzysty i czytelny, bez zbędnych ozdobników, podkreśleń i nadmiernie dużych znaków graficznych
  • nagłówki powinny być umieszczone w jednej linii, po lewej stronie lub na środku sporządzanego życiorysu

Życiorys nie może zawierać:

  • błędów ortograficznych
  • nieprawdziwych i nieweryfikowalnych informacji i faktów
  • opisu problemów osobistych
  • nieistotnych, z punktu widzenia zawodowego, informacji i faktów


Jak przygotować się do napisania curriculum vitae?

Przed przystąpieniem do sporządzania dokumentów aplikacyjnych należy:

  • sięgnąć do dokumentów potwierdzających nasze doświadczenie zawodowe
  • sięgnąć do dokumentów potwierdzających nasze kwalifikacje zdobyte w systemie szkolnym i pozaszkolnym
  • przygotować listę własnych umiejętności, osiągnięć
  • sprecyzować własne cele zawodowe
  • zastanowić się nad sposobami wykorzystania potencjału zawodowego