Jak napisać curriculum vitae czyli życiorys zawodowy?
Poradnik dla planującego karierę zawodową
Co to jest?
Curriculum vitae czyli życiorys zawodowy stanowi naszą wizytówkę. To pierwszy kontakt z pracodawcą. Umożliwia pracodawcy wstępną ocenę naszych umiejętności, doświadczenia zawodowego i zalet. Ma przekonać go, że możemy być przydatni w jego firmie.
Dobrze napisane curriculum vitae niejednokrotnie decyduje o tym, czy pracodawca zaprosi nas na rozmowę kwalifikacyjną
Co powinien zawierać?
- Dane osobowe - imię, nazwisko, adres, numer telefonu
- Nazwę stanowiska lub obszaru zawodowego - jakim jesteśmy zainteresowani
- Wykształcenie - ukończone szkoły, kursy, posiadane świadectwa, dyplomy, uprawnienia wraz z datą ich otrzymania.
- Zatrudnienie - nazwy i adresy firm, w których pracowaliśmy wraz z podaniem zajmowanych stanowisk, wykonywanych czynności, obowiązków zawodowych
- Dodatkowe kwalifikacje - np. posiadanie prawa jazdy
Zasady sporządzania curriculum vitae / życiorysu zawodowego
Życiorys powinien być:
- sporządzony w formie wydruku komputerowego, na białym, dobrej jakości papierze formatu A4, bez zagnieceń i zabrudzeń
- krótki, konkretny i rzeczowy, w miarę możliwości jednostronicowy, skonstruowany przy użyciu zwięzłych zdań
- podkreślający nasze umiejętności, doświadczenia i zalety
- przejrzysty i czytelny, bez zbędnych ozdobników, podkreśleń i nadmiernie dużych znaków graficznych
- nagłówki powinny być umieszczone w jednej linii, po lewej stronie lub na środku sporządzanego życiorysu
Życiorys nie może zawierać:
- błędów ortograficznych
- nieprawdziwych i nieweryfikowalnych informacji i faktów
- opisu problemów osobistych
- nieistotnych, z punktu widzenia zawodowego, informacji i faktów
Jak przygotować się do napisania curriculum vitae?
Przed przystąpieniem do sporządzania dokumentów aplikacyjnych należy:
- sięgnąć do dokumentów potwierdzających nasze doświadczenie zawodowe
- sięgnąć do dokumentów potwierdzających nasze kwalifikacje zdobyte w systemie szkolnym i pozaszkolnym
- przygotować listę własnych umiejętności, osiągnięć
- sprecyzować własne cele zawodowe
- zastanowić się nad sposobami wykorzystania potencjału zawodowego